donderdag 3 mei 2018

Van Zuid naar Centraal (Amsterdam)


Afspraken in Amsterdam en prachtig weer, dus ik besluit tram en metro links te laten liggen en alle afstanden te wandelen vandaag. Sneakers aan, pumps in de tas.

Op het Zuidplein zit ik even in de zon, op de rand van een plantenbak, en zie de young urban professionals aan mij voorbijtrekken. Tussen de middag komen zij wat buitenlucht opsnuiven. Ik prijs mij gelukkig dat ik freelancer ben.

Een vliegtuig vliegt laag achter de twee torens van het WTC langs. Het verdwijnt achter de eerste toren, is even zichtbaar tussen de torens in en komt weer tevoorschijn achter de tweede toren. Een schrikwekkend beeld, omdat het zo doet denken aan die andere beelden van een vliegtuig en twee torens.

Langs de hoge kantoorgebouwen van de Strawinskylaan en de Parnassusweg loop ik naar het noorden. Op het Olympiaplein zijn jongens aan het skaten en aan het voetballen. Over het Noorder-Amstelkanaal en onder de boven van het Amsterdams Lyceum door arriveer ik in Amsterdam Zuid. In de buurt van het Vondelpark heb ik een afspraak.

Anderhalf uur later loop ik over de Willemsparkweg, waar ik pauzeer voor een tosti op het terras van De Joffers. In deze buurt weinig toeristen. Hier lopen vooral modieus geklede winkelende dames, twee aan twee. Hoe dichter ik het museumkwartier nader, hoe voller het op straat is. Overal toeristen. Massaal drommen zij langs de speciaal op hen gerichte horecagelegenheden.

Ik loop even het Stedelijk Museum binnen. Inmiddels is het vijf uur geweest en zoals ik al hoopte is het hier nu rustig. In de hal zit Arnon Grunberg aan een tafel. Hij is net gestart met een project waarin buitenlandse kunstenaars ’s ochtends in het museum werken, in ‘gewone’ museumbanen zoals suppoost, en ’s middags aan hun kunst werken. Behalve Grunberg is er niemand meer.
In de tentoonstelling ‘Ik ben een geboren buitenlander’ hangen onder meer lange banen Vlisco-stoffen. De ‘Dutch Wax’ vindt zijn oorsprong in de Indonesische batiktechnieken. Stoffen die in Nederland werden gemaakt hadden vooral succes in West-Afrika, niet in IndonesiĆ«.
In een andere zaal word ik getroffen door een foto van Nadine Stijns, ‘The Floating Population’, waarop de in doeken gewikkelde bagage te zien is van arbeidsmigranten van het Chinese platteland in Beijing.

Via de Vijzelstraat steek ik de grachten over. Over het Rokin kom ik op de Kloveniersburgwal en bij de Nieuwmarkt. Toeristen, waar je ook kijkt. Het is dan ook meivakantie. 

Hier begint de Zeedijk, waar ik graag loop en waar mijn volgende afspraak is. We eten heerlijk in een authentiek Chinees restaurantje. Van hieruit is het Centraal Station vlakbij. In totaal was dit een wandeling van zo’n zeven kilometer.